ایونز افزایش ۳۸ درصدی تولید روغن زیتون - آی ونز

به گزارش خبرآنلاین از البرز : سید رحمت‌الله پریچهر – مجری طرح زیتون  وزارت جهاد کشاورزی با توجه به برنامه‌های دولت در جهت کاهش وابستگی کشور بـه واردات روغن و نقش مؤثر ایـن درخـتان در حفـظ و صـیانت از منـابع طبیعی، به نظر می‌رسد توسعه باغ‌های زیتون بر پایه اسـتفاده از روش‌ها و فناوری‌های جدیـد می‌تواند به‌عنوان یکـی از محورهای توسعه در بخش کشاورزی موردتوجه قـرار گیـرد.

بر این اساس، طرح توسعه کشت زیتون که از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است، در ادامه برنامه‌ها و سیاست‌های طرح زیتون و با اجرای پروژه‌های اصلاح و توسعه باغ‌های زیتون، از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است.

در این راستا، طی شش سال اخیر، باغ‌های زیتون در سطح ۱۳۸۶۹ هکتار توسعه یافته و همچنین باهدف اقتصادی کردن تولید، عملیات اصلاحی در سطح ۴۴۹۷۷ هکتار از باغ‌های احداث‌شده، انجام شده است.

از سال ۱۳۹۲ تاکنون میزان تولید میوه سبز زیتون دارای رشد قابل‌توجهی بوده به‌طوری‌که میزان تولید میوه زیتون با رشد ۴۳ درصدی از ۹۸۸۱۰ تن در سال ۱۳۹۲ به ۱۴۷۲۲۵ تن در سال ۱۳۹۸ رسیده است که از این میزان ۵۳ درصد به تولید کنسرو و ۴۷ درصد برای استحصال روغن‌زیتون اختصاص یافته است.

میزان تولید روغن‌زیتون نیز در سال ۹۲ برابر با ۴۸۹۱ تن بوده که این میزان در سال ۹۸ با رشد ۳۸ درصدی به به ۱۱۶۴۸ تن افزایش یافته است.

همچنین، میزان تولید کنسرو زیتون در سال ۹۲ معادل ۶۷۶۳۸ تن بوده و این میزان با ۲۸ درصد رشد به ۷۶۸۵۸ تن در سال ۹۸ رسیده است. سرانه مصرف روغن‌زیتون نیز در سال ۱۳۹۸ با احتساب واردات، ۲۰۰ گرم و سرانه مصرف کنسرو زیتون ۹۴۵ گرم بوده است.

توسعه، اصلاح و نوسازی باغات زیتون علاوه بر بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک کشور سبب افزایش تولید و اشتغالزایی شده و بخشی از نیاز روغن خوراکی کشور از طریق توسعه کشت این محصول قابل  تأمین است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 365 views بار دسته بندی : اخبار استان ها تاريخ : 17 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها