ایونز تولید سالانه ۴۰۰ هزار اصله نهال در چهارمحال و بختیاری - آی ونز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، ابراهیم شیرانی نیاز استان را سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال عنوان کرد و اظهار داشت: البته با بهره‌برداری و تامین آب برخی طرح‌ها این نیاز بیشتر می‌شود.

وی افزود: در برنامه ششم نیاز استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال پیش‌بینی شده است.

شیرانی با بیان اینکه کمبود نهال مورد نیاز از نهالستان‌های مورد تائید خارج از استان که کمیته فنی از آنها بازدید کرده تهیه می‌شود، افزود: نهال‌ میوه‌های دانه‌دار مانند سیب، به و گلابی که حالت قرنطینه دارند به دلیل اینکه استان‌های همجوار به بیماری آتشک (از بیماری های بسیار خطرناک سیب، گلابی و به) گرفتار هستند در نهالستان‌های داخل استان تولید می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نهال میوه‌های هسته‌دار مانند بادام، گردو، هلو، آلو و آلبالو در صورت کمبود از خارج استان تهیه می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به بازار خوب بادام در چند سال اخیر بیشتر با کمبود نهال بادام مواجه شده‌ایم که آن را از خارج استان تهیه کرده‌ایم.

شیرانی تصریح کرد: در برخی طرح‌های بزرگ استان مانند سودجان نیز بیشتر از پایه‌های رویشی به دست آمده از کشت بافت استفاده شده است.

وی به دو واحد کشت بافت در استان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از این واحدها با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار اصله نهال در سال هم اینک در حال ساخت و ساز است و دیگری نیز با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون اصله نهال در شهرستان بروجن در حال اخذ مجوز است.

وی با اشاره به تهیه پایه‌های رویشی از شرکت‌های معتبر خارج استان، بیان کرد: پیوندک‌ها نیز بیشتر از خارج استان تهیه می‌شوند اما نهالستان‌های ما خودشان نهال‌های پیوندشده آماده دارند.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به فعالیت بیش از ۲۷ جایگاه توزیع و فروش نهال در استان اشاره و تصریح کرد: جایگاه‌های فروش نهال ملزم هستند نهال را از نهالستان‌های مجوزدار داخل یا خارج استان که دارای  شناسنامه باشند، تهیه کنند.

شیرانی تاکید کرد: باغ یک سرمایه‌گذاری چندین ساله است یعنی الان که نهالی کاشته شود پس از ۴ تا ۵ سال کمیت و کیفیت محصول آن مشخص می‌شود از همین‌رو افراد باید نهال مورد نیاز خود را از نهالستان‌های معتبر و جایگاه‌های مشخص شده خریداری کنند که در آینده دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌ها برای احداث نهالستان‌ها سختگیرانه‌تر شده است، خاطرنشان کرد: اکنون سطوحی که برای نهالستان در نظر رگفته می‌شود به لحاظ بحث قرنطینه فاصله بیشتری داشته باشند.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی و موسسه بذر و نهال در صدد هستند که چند نهالستان مجهز در کشور نهال تولید کنند.

شیرانی با اشاره به تلاش برای حمایت از نهالستان‌های استان، گفت: با توجه به اینکه استان ما تقریبا قرنطینه است برخی نهال‌ها مانند دانه‌دارها شرایط بهتری برای تولید در استان دارند.

۴۶

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 49 views بار دسته بندی : اخبار استان ها تاريخ : 17 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.