ایونز ردپای مجاهدین در یک فیلم سینمایی / حضور متفاوت نادر سلیمانی در فیلم سینمایی ضد - آی ونز

امیرعباس ربیعی کارگردان جوانی که با فیلم سینمایی «لباس شخصی» شناخته شد در دومین فیلم بلندش «ضد» را ساخت. فیلمی مانند «لباس شخصی» مضمون سیاسی دارد و خودش می‌گوید از سینمای سیاسی خوشش می‌آید. ربیعی اولین کارش را با سرمایه‌گذاری اوج ساخت؛ دومین کارش را با همکاری حوزه هنری تولید کرد.

والی‌نژاد و معرفی کارگردانان جوان به سینما

امیرعباس ربیعی این روزها مشغول؛ ساخت فیلم سینمایی «احمد» است اما این بار او به سراغ فیلم سیاسی نرفته و داستانی از زلزله بم را برای جشنواره فجر ۴۲ آماده می‌کند. حبیب والی‌نژاد در تهیه‌ دو فیلم با او همکاری داشته؛ تهیه‌کنندگی که دوست دارد در سکوت خبری کارهایش را پیش ببرد و عمدتا کارش معرفی کارگردانان جوان به حوزه سینماست که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به محمدحسین مهدویان اشاره کرد و البته نمی‌توان سرمایه‌گذاری و حمایت مالی اوج را هم نادیده گرفت. پیشتر هم زمزمه های تولید سریالی درباره «لاجوردی» به کارگردانی ربیعی و تهیه‌کنندگی والی‌نژاد شنیده می‌شد که به نظر هنوز اتفاقی برای این سریال نیفتاده است.

توقیف «لباس شخصی»
«لباس شخصی» به عنوان اولین فیلم این کارگردان جوان در زمان اکران جشنواره و بعدها برای اکران عمومی سروصداهایی به پا کرد؛ فیلم که اتفاقاتش به انقلاب ۵۷ برمی‌گردد و درباره عملکرد حزب توده در اوائل انقلاب است. این فیلم تا به امروز اکران نشده که در اوائل شیوع کرونا را دلیل عدم اکران عنوان کردند و بعدها مشخص شد که این فیلم نیز مانند «مصلحت» اجازه اکران ندارد، هر چند «مصلحت» به اکران آنلاین رسید و پرونده «لباس شخصی» مانند دیگر تولید اوج (پسر مریم) در اکران عمومی هنوز باز است.

داستان عشق و ایدئولوژی در «ضد»
اما دولین فیلم امیرعباس ربیعی از نیمه دوم آذر اکرانش را شروع کرد. این فیلم هم داستان سیاسی را دنبال می‌کند. فیلمی از محصولات حوزه هنری با تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی که در چهل‌مین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مجید پتکی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، مهشید جوادی، شیرین آقاکاشی و امین خانی بازیگران اصلی این فیلم هستند.«ضد» قصه خود را در بستری ملتهب بین عشق و ایدئولوژی از زمستان سال ۵۹ تا تابستان سال ۶۰ روایت می‌کند.فیلم برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت ۷ سیمرغ و برنده ۲ سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد و بهترین طراحی صحنه شد. دومین ساخته ربیعی برخلاف «لباس شخصی» بعد از دو سال توانست پروانه نمایش بگیرد. فیلمی که به روایت تهیه‌کننده‌اش؛ روایتی از پشت‌پرده واقعه هفتم تیرماه سال ۶۰ است که بعد از یک پژوهش دو تاسه ساله و بازنویسی چندباره فیلم‌نامه ، سال ۹۹ کلید خورد و بعد یک سال در جشنواره دیده شد.

ردپای مجاهدین خلق در «ضد»

سازندگان فیلم سینمایی «ضد» می‌گویند این فیلم با توجه به این که حادثه هفتم تیر را به تصویر می‌کشد اما این حادثه را از زاویه دید سازمان مجاهدین خلق نشان می‌دهد. شفیعی به عنوان تهیه‌کننده فیلم در نشستی توضیح می‌دهد:«قصد داشتیم فیلم را از صبح هفتم تیر تا لحظه ترور شهید بهشتی پیش ببریم. اما در میان پژوهش‌هایمان، با پرونده محمدرضا کلاهی مواجه شدیم. در نهایت تصمیم گرفتیم این فیلم را از نگاه سازمان تروریستی تعریف کنیم. در «ضد» یک روایت معکوس داریم؛ اینکه چه چیزی مجاهدین خلق را آزار داد که دست به چنین خبطی زدند؟ این سازمان منحوس، همچنان مسئولیت شهادت شهید بهشتی را برعهده نمی‌گیرد تا به تروریستی بودن سازمان‌شان نزدیک نشود.»

۲۲۰

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 190 views بار دسته بندی : اخبار فرهنگی و هنری تاريخ : 7 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.