ایونز رسانه‌های فرانسوی درباره خروجی نشست کمیسیون برجام چه نوشتند؟ - آی ونز

به گزارش این رسانه فرانسوی، در این نشست، چین تلاش های آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها و تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران را محکوم کرد.

همچنین رسانه فرانسوی «لانوول تریبون» با اشاره به کمیسیون مشترک برجام در تیتر گزارش خود نوشت: چین و اروپا، ترامپ را به چالش می کشند.

 این رسانه فرانسوی تصریح کرد: چین و اروپا بار دیگر حمایت خود را از ایران در برابر تلاش های آمریکا به منظور اعمال تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، به منصه ظهور رساندند.

لانوول تریبون افزود: تمامی اعضا، با یادآوری خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام در سال ۲۰۱۸، بر اهمیت صیانت از این توافق تاکید کردند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در پایان شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، اتحاد شرکای این توافق برای حفظ آن را امری مهم ارزیابی کرد.

وی در حساب توئیتر خود نوشت: ایران، چین و اروپا به رغم چالش های موجود، در تصمیم خود برای حفظ توافق هسته ای ایران (برجام) متحد هستند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه تصریح کرد: توافق هسته ایران در سال ۲۰۱۵، بخشی از تحریم های ایران را در مقابل تضمیناتی دربردارنده ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران لغو کرده است؛ ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج و تحریم های یکجانبه را علیه ایران بار دیگر اعمال کرد. در مقابل، تهران نیز در راستای کاهش تعهدات برجامی، تولید اورانیوم خود را افزایش داد.

این رسانه فرانسوی افزود: در ۲۱ آکوست، واشنگتن باهدف تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر سال میلادی جاری به پایان می رسد، درصدد احیای سایر تحریم ها از جمله تحریم های سازمان ملل بود؛ اما بلافاصله با مخالفت متحدان اروپایی خود مواجه شد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه با اشاره به لحن بی سابقه آمریکا نسبت به اروپا نوشت: «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا؛ فرانسه، بریتانیا و آلمان را به متحد شدن با ایران متهم کرد.

به نوشته این رسانه فرانسوی، «فو کنگ» دیپلمات چینی روز گذشته در وین، هنگام ترک هتل محل برگزاری جلسه  به خبرنگاران گفت: ما به توافق هسته ایران (برجام) متعهد هستیم.

وی اضافه کرد: ما دست در دست جامعه جهانی، همه تلاش خود را برای شکست تلاش واشنگتن در نابودی برجام انجام می دهیم؛ ایالات متحده، حقوق بین الملل را به سخره می گیرد و جامعه جهانی نباید این اجازه را به او دهد.

خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: در بحبوحه رویکرد فشار حداکثری آمریکا، روز گذشته ایران، اروپا، روسیه و چین همبستگی خود را به نمایش گذاشتند.

این رسانه فرانسوی در ادامه با اشاره به توافق اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: ایران به درخواست آژانس مبنی بر دسترسی به دو سایت مورد نظرچراغ سبز نشان داد، درحالی که در گذشته این درخواست را رد می کرد و این منجر به کاهش حمایت اروپایی ها از برنامه ای هسته ایران شده بود.

«مارک فیتزپاتریک» کارشناس انستیتو بین المللی مطالعات استراتژیک در این رابطه بیان کرد: ایران در هماهنگی با سایر جهان است؛ در حالی که ایالات متحده در انزوا فرو رفته است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به نقل از نماینده پکن نوشت: تهران باید بتواند از مزایای اقتصادی بهره مند گردد؛ ایالات متحده از هیچ تلاشی برای تخریب اقدامات صورت گرفته از سوی سایر کشورها در راستای تسهیل تجارت با ایران فرو گذار نخواهد کرد

این رسانه فرانسوی در پایان گزارش خود نوشت: در اواسط ماه فوریه، تهران آمادگی خود مبنی بر لغو همه یا بخشی از اقدامات انجام شده در راستای کاهش تعهدات برجام را به ازای تضمین مزایای اقتصادی “قابل توجهی” از سوی اروپا، اعلام کرده است.

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، سه‌شنبه (۱۱ شهریور ۱۳۹۹) به ریاست مشترک «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار شد تا گامی دیگر در راستای حفظ برجام برداشته شود.

این نشست هر چند به تعبیر معاون وزیر خارجه کشورمان «روتین» و در ادامه جلسات کمیسیون مشترک برگزار شد اما به خاطر همزمانی با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به اصطلاح برگرداندن قطعنامه‌های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام در نیویورک انجام می‌دهد، ویژگی خاصی را پیدا کرده است.

آمریکا پس از نزدیک به ۲ سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند.

وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی خواستار به‌کارگیری سازوکاری در برجام شده که قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت بازگردانده شود. این درخواست با مخالفت جمعی اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت مواجه شده است.

اعضای مشارکت‌کننده در برجام در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه ای تاکید کردند اعتقاد مشترک آن‌ها این است که آمریکا دیگر مشارکت‌کننده این توافق نیست و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

بیانیه پایانی هماهنگ‌کننده شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام عصر سه‌شنبه منتشر شد که در آن اعضا تاکید کردند که آمریکا نمی‌تواند فرایند بازگشت تحریم‌های ملل متحد تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را آغاز کند.  

۳۱۰ ۳۱۰

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 437 views بار دسته بندی : اخبار جهان تاريخ : 7 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها