ایونز عبرت‌های عاشورا برای نخبگان و خواص - آی ونز

عظمت حادثه مهم کربلا و عاشورا را موقعی بهتر درک خواهیم کرد که شخصیت حضرت امام حسین (ع) را بهتر و کامل بشناسیم. او در کودکی محبوب وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) بود (حسین منی و انا من حسین).  پیامبر عظیم الشان اسلام، امام حسین (ع) را سید و سرور جوانان اهل بهشت نامیده بودند. در دوران نوجوانی و جوانی مورد احترام همگان بود. در علم و فضیلت، تقوی و بزرگواری همچون برادرش امام مجتبی (ع) مانند خورشید در میان مسلمانان می درخشید . 

پیدایش حادثه مهم عاشورا، چرایی رخداد حادثه مهم است. چرا و به چه دلایلی این اتفاق مهم ( عاشورا) رخ داده؟ چرا حدود پنجاه سال بعد از وفات پیامبر اکرم (ص) کار کشور اسلامی به جایی رسیده باشد که همین مردمی که پیامبرشان را درک کرده بودند. از صحابه پیامبر، وزیرشان، عالمشان، امیرشان، قاضی شان، قاری شان، در کوفه و کربلا جمع بشوند و جگر گوشه ی پیامبر اکرم (ص)، (نفر اول اسلام ) را با آن وضع فجیع به خاک و خون به شهادت برسانند و اهل بیت پیامبر اکرم (ص) را به اسیری ببرند. همه مسلمانان و انسان‌های آزاده باید فکر و تدبر نمایند که چرا عاشورا اتفاق افتاد.

از مهم‌ترین عوامل و عبرت های این رخداد عظیم (عاشورا )، تغییرات در خواص و نخبگان جامعه اسلامی بوده است. ماجراهای بعد از رحلت حضرت رسول اکرم (ص) که باعث شد که تدریجی مردم و مخصوصا صحابه نزدیک و حاکمان و طرفداران حق، در پی کسب امتیازات مادی و دنیوی برآمده اند و در لغزشگاه مقام خواهی و مظاهر دنیا، شهوت طلبی و از ترس منفور شدن و تنها ماندن حاضر می شوند حاکمیت باطل را قبول بکنند و از حق طرفداری نمی کنند و جانشان را به خطر نمی اندازند و وقتی اینچنین می‌شود.

اول با شهادت رساندن حضرت اباعبدالله حسین (ع) شروع می‌شود و قدم بعدی روی کار آمدن خلیفه ها  و پادشاهان ظالم بنی امیه، بنی مروان و بنی عباس و بعداز آن سلسه سلاطین و پادشاهی در دنیای اسلام تا امروز ادامه پیدا می‌ کند. وقتی خواص جامعه و نخبگان موضع گیری و تصمیم غلط می گیرند و در پی انحراف خواص و نخبگان، مردم و عوام جامعه نیز از آنان پیروی و تبعییت می نمایند و عاقبت اتفاقی همچون واقعه دلخراش عاشورا رخ می‌دهد. 

از بزرگ‌ترین گناه و معصیت نخبگان و خواص و بزرگان جامعه این است چنانچه آنان گناه و انحرافی داشته باشند؛ باعث می‌شود خیلی از مردم جامعه منحرف بشوند. حرکت‌های انحرافی معمولا از نقطه کوچکی شروع می‌شود و با برداشتن هر قدمی، سرعت و زاویه بیش‌تری ایجاد می نماید. حادثه مهم عاشورا را از دوران لغزش خواص و نخبگان بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) باید جستجو، تجزیه و تحلیل نمود. خیلی از خواص و سرمایه های انسانی و بزرگانی مانند طلحه، زبیر، سعدبن ابی وقاص، عمربن سعد، شمر و …. منحرف و عاقبت بخیر نشدند.

عوامل اصلی این انحراف و گمراهی خواص را باید در دنیا طلبی، ثروت اندوزی، مقام پرستی و تبعییت از هوا و هوس و دور شدن از خدا و معنویت برشمرد و تنها با شهادت و خون حسین (ع) این اسلام واقعی پایدار و از انحراف آن جلوگیری می‌شود. 

اینکه حضرت سیداشهدا، حسین بن علی (ع) با علم و آگاهی کامل از شهادت خود و عزیزانش و اسیری رفتن اهل بیتش به سرزمین کربلا پا می گذارد. نشان می‌دهد که حضرت امام حسین (ع) مرگ سرخ را بهتر از زندگی ننگین دنیوی می داند(لا اری الموت الا سعادت و الحیاة مع الظالمین الا برما ) که برای همه ما و آزادگان جهان درسی مهم و تاریخی می باشد. لحظه به لحظه عاشورا از صبح تا عصر عاشورا، درس بندگی، آزادگی، عشق، درس شهادت را می‌شود آموخت.

روز عاشورا جایی است که عشق و بندگی به اوج خود می‌رسد و فقط خدا دیده می‌شود و چه زیبا گفت که:( ما رأیت الا جمیلا ). این واقعه سترگ، در تاریخ بشری موجی ایجاد کرده که مسلمان و غیر مسلمان را با ارزش های متعالی انسانی و آزادگی و بندگی آشنا ساخت و هر مقدار که انسان از این حرکت عظیم و عزتمند آشناتر شوند، به همان اندازه عزتمند و قوی تر خواهند شد و پایه های حکومت ظالم و طاغوت را خواهد لرزاند.

از درس‌ها و عبرت های عاشورا، صبر و ایستادگی، مقاومت و پایداری و مقابله با عواملی که انسان را از تلاش در راه هدف باز می دارد. تحمل سختی ها و ناگواری ها به خاطر پیروز شدن و انجام وظیفه، در حادثه بزرگ عاشورا، زیباترین جلوه های صبر و بندگی و پایداری در راه عقیده و تحمل مشکلات را می‌شود مشاهده نمود و پیروزی ابدی و جاودانگی آن گروه اندک ( به ظاهر) برای خود به ارمغان آوردند که باید سرلوحه همه مردم و جامعه و مسولین ایران باشد.

البته ملت ایران با الگو قراردادن عاشورا و محرم، در صحنه های گوناگون مبارزه (جنگ تحمیلی و جنگ اقتصادی) و سایر میدان ها حماسه آفریدند و صحنه هایی افتخار آمیز و ماندنی در تاریخ شکوهمند ایران اسلامی ایجاد نمودند. سرانجام در پرتو این مقاومت ها، رشادت‌ها، ایثارها و جانفشانی ها، نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود آمده و به درختی تنومند و سترگ که از بادها و طوفان ها باکی نداشته تبدیل گردید. همه این برکت ها، درس‌های به یادماندنی و محرم و  عاشورا بود که در ایران زمزمه گردیده و به الگوی مقاومت و حامی مستضعفین در جهان تبدیل گردیده است، که ان‌شاءالله این پرچم را به صاحب اصلی خودش حضرت صاحب الزمان ( عج ) مهدی موعود برسانیم. 

* تحلیلگر سیاسی

۲۷۲۱۵

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 250 views بار دسته بندی : اخبار سیاسی ایران تاريخ : 9 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.