ایونز وال استریت ژورنال: ذخایر آب سنگین ایران به سقف برجام بازگشت - آی ونز

پس از خروج یک جانبه آمریکا در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ از برجام و نقض آشکار این توافق بین المللی از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در فرصتی یک ساله به طرف های توافق و آژانس بین المللی انرژی اتمی مهلت بازگشت به توافق و اجرای کامل آن را داد که پس از  اتمام این فرصت، تهران در برنامه اعلامی موسوم به طرح گام به گام بر میزان تعهدات برجامی خود کاسته است.    

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران سال گذشته اعلام کرده بود قسمت ثانویه رآکتور آب سنگین اراک راه اندازی می‌شود که بخش عمده آب سنگین اراک در قسمت ثانویه است و همچنین گفته بود طبق برنامه ‌ریزی رآکتور۲ بوشهر تا  ۱۴۰۴ و رآکتور ۳ بوشهر نیز تا ۱۴۰۶ راه اندازی می شود، 

رئیس جمهوری ایران نیز ۱۴ آبان ماه سال گذشته همزمان با پایان سومین فرصت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام، گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد و گفته بود «سازمان انرژی اتمی از ۱۵ آبان ماه گام چهارم و جدید را بر می‌دارد. طبق برجام بیش از یکهزار سانتریفیوژ (۱۰۴۴) در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند، اما گاز به آن‌ها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می‌گویم که از فردا (چهارشنبه) گاز دهی را در فردو آغاز کنیم.»

۳۱۰ ۳۱۰

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 254 views بار دسته بندی : اخبار جهان تاريخ : 9 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها