ایونز چرا پلی استیشن ۵ نباید بی دلیل روشن بماند؟ - آی ونز

قدرت پلی استیشن ۵ بر هیچکس پوشیده نیست و اگرچه ممکن است مشخصات سخت افزاری این کنسول پس از گذشت چندسال از یاد کاربران برود، اما پرچمدار سونی قدرت خود را در اجرای بازی‌های نسل نه به نمایش گذاشته و برای عملکرد بهتر در بازه زمانی طولانی باید مورد مراقبت قرار بگیرد.

یکی از اشتباهاتی که بعضی از کاربران به آن دچار می‌شوند، روشن گذاشتن کنسول در زمانی است که به آن نیازی نداریم و سپس به کارهای شخصی می‌پردازیم. بااینکه پس از خرید این کنسول حالا شما رئیس هستید، اما باید زمانی را برای خاموش کردن و استراحت فن و سخت افزار در نظر بگیرید تا کنسول در آینده با ایراد فنی مواجه نشود.

در این مطلب، به دلایلی پرداخته‌ایم که نباید کنسول را بی دلیل روشن بگذاریم؛ از اینرو پیشنهاد می‌کنم تا با ما همراه باشید.


افزایش بیش از حد دمای پلی استیشن ۵

پلی استیشن 5  سونی

افزایش بیش از حد دما با دو تاثیر در کنسول شما همراه است. یکی از آن‌ها موقت است و به این معناست که پلی استیشن ۵ درصورت افزایش بیش از حد دما خاموش خواهد شد تا به اجزای داخلی صدمه‌ای وارد نشود. حالت دوم همیشگی است و در صورت افزایش دفعات داغ شدن کنسول به اجزای داخلی صدمه وارد می‌شود و شما را وارد چرخه تعمیرات و پرداخت هزینه می‌کند.

در این بین، شاید به این موضوع فکر کنید که کنسول به شکل خودکار و هوشمند می‌تواند از طریق فن، گرمای توید شده را کاهش دهد، اما اگر از آن بازیکن‌هایی هستید که درصورت رخ دادن اتفاق و یا کاری به یکباره کنسول را به همراه بازی که در حال اجرا است رها می‌کنید، باید اذعان کنم که این کار باعث می‌شود تا گرمای زیادی در داخل کنسول و همچنین اتاق در جریان باشد و فن نیز نمی‌تواند در چنین شرایطی معجزه کند.

علاوه بر این، قرار دادن کنسول در فضا و مکان‌های در بسته و یا عدم جدا کردن محافط فن حین بازی برای جلوگیری از ورود خاک به درون کنسول باعث می‌شود تا وضعیت بدتر شود. روش‌های کاربردی برای عدم مواجه شدن با این مشکل وجود دارد و بعضی از کاربران سراغ فن‌های خارجی می‌روند؛ به یاد داشته باشید که فن داخلی کنسول‌های نسل نه به شکل هوشمند کار می‌کنند و اگر فضای کافی برای ورود و خروج هوا و همچنین عدم ورود گرد و خاک برای کنسول خود فراهم کنید، دیگر نیازی به فن‌های خارجی ندارید.

روشن گذاشتن کنسول برابر است با مصرف برق و هزینه بیشتر

سونی حین عرضه کنسول نسل نه خود ادعا کرد که نسخه معمولی پلی استیشن ۵ در بیشترین حالت، حدود ۳۵۰ وات برق مصرف می‌کند. این درحالی است که نسخه دیجیتال ۳۴۰ وات مصرف می‌کند و با اینکه اختلاف فاحشی بین این دو مدل احساس نمی‌شود، اما کارکر همزمان تلوزیون و کنسول می‌تواند برق زیادی را مصرف کند.

بیایید ساده‌تر بگوییم؛ میانگین مصرف برق برای تلوزیون‌های مدرن ۱۷۵ وات است و همانطور که گفته شد بیشترین میزان مصرف برای کنسول‌های سونی نیز به رقم ۳۵۰ وات می‌رسد. اگر در صورت رخداد اتفاقی، کنسول و تلوزیون را در بازه زمانی ۲۴ ساعت روشن بگذاریم، در کل بیش از ۵ کیلووات و حول ۱۰.۸ کیلواوت برق مصرف کرده‌ایم که در صورت ادامه دادن این الگو با قبض برق شوکه کننده‌ای مواجه خواهیم شد.

گرد و خاک؛ دوست دیرینه کنسول شما

پلی استیشن 5  سونی

با اینکه در موارد قبل به گرمای بیش از حد پلی استیشن ۵ اشاره کردیم، اما نگفتیم که گرد و خاک چگونه می‌تواند روی گرم شدن و کاهش عملکرد کنسول تاثیر بگذارد. قرار دادن کنسول در محیطی که مملو از وزش باد و خاک است موجب می‌شود تا خاک و گرد و غبار به درون فن کنسول شما وارد شود و با جمع شدن آن در روزها و ماه‌های آتی، ثبات عملکرد کنسول شما را مختل کند.

خاموش کردن کنسول در صورت عدم استفاده، یکی از روش‌هایی است که از وارد شدن گرد و خاک به درون کنسول جلوگیری می‌کند؛ زیرا فن برای خارج کردن گرمای درون کنسول و همچنین خنک کردن محیط داخلی باید هوای داخل را به بیرون انتقال دهد و هوای محیط را به داخل بکشد؛ از اینرو، گرد و خاک موجود در هوا نیز به داخل کنسول وارد می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به درون کنسول حین خاموش بودن، کشیدن محافظ روی درگاه‌های تهویه و یا کشیدن کیسه روی کنسول است که اگرچه در ابتدا ممکن است برای کنسول ۵۰۰ دلاری شما تحقیر آمیز به نظر برسد، اما روشی مقرون به صرفه و آینده نگرانه است. در غیر اینصورت اگر علاقه بی بدیلی به کنسول خود دارید و قصد دارید برای کنسول خود هزینه کنید، می‌توانید کیف‌های مخصوص پلی استیشن ۵ را تهیه کنید که در بازار و با طرح‌های متنوع موجود هستند.

علاوه بر این، اگر مشکلی با تمیز کردن فن کنسول خود ندارید، می‌توانید درب‌های پلی استیشن ۵ را باز کنید و گرد و خاک را از فن بزدایید.

بروزرسانی خودکار برنامه و بازی ها

اگر شما از آن دسته بازیکنانی هستید که به لطف سرعت پایین اینترنت کشور علاقه دارید تمامی بازی ها و برنامه هایی که استفاده می کنید و یا سالی یکبار به برخی از آن ها نگاه می کنید را به آخرین نسخه بروزرسانی کنید، بهتر است گزینه بروزرسانی خودکار را روشن بگذارید، اما اگر از وضعیت حجم و سرعت پایین اینترنت خسته شده اید و هیچ انگیزه ای نسبت به خرید بسته اضافه در روزهای آخر ماه نشان نمی دهید، بهتر است تنها به بازی های مورد علاقه خود بسنده کنید و اینترنت و زمان روشن ماندن کنسول را به بروزرسانی بازی های مورد علاقه خود اختصاص دهید.

علاوه بر این، خاموش کردن کنسول به شما کمک می کند تا بهتر محتوای درحال دانلود بازی ها را مدیریت کنید و در مصرف برق نیز صرفه جویی کنید؛ کنسول به شکل خودکار اعلان هایی را درباره بروزرسانی های درحال نصب و همچنین محتوای دانلود شده ارسال می کند و می توانید با خیال راحت دوباره کنسول را روشن کنید، بازی و برنامه را در حالت دانلود بگذارید و دوباره کنسول را خاموش کنید.

سخت افزار پلی استیشن ۵ به استراحت نیاز دارد

پلی استیشن 5  سونی

خانواده پلی استیشن همواره کنسول‌های خوش ساختی هستند که به خوبی و برای چندین و چند سال نیازهای بازیکنان را برآورده می‌کنند. بدون شک، اختلاف قابل توجهی بین کنسول کاربری وجود دارد که در طول ۵ سال از آن مراقبت کرده و کنسولی که در آن ۵ سال بی هیچ دلیلی روشن مانده و در جهنم شبیه سازی شده بازیکن دوام آورده است. اگر از پلی استیشن ۵ خود مراقبت کنید، حتما نتیجه ان را در سال‌های آینده مشاهده خواهید کرد.

بعضی از اجزای داخلی کنسول شما مانند: فن و درایور از خاموش بودن کنسول نفع می‌برند و اگر با ملایمت از دستگاه گران قیمت خود استفاده نکنید، باید هزینه بیشتری را در تعمیرگاه‌ها بپردازید و با شنیدن توصیه‌های تعمیرکار به اشتباه خود پی ببرید و کنسول تعمیر شده خود را با حس منفی به خانه بازگردانید.

قطع شدن برق به داده بازی ها آسیب وارد می کند

داده‌های بازی کنسول نیز می‌تواند همانند استخراج فایل‌های فشرده بازی‌های رایانه‌ای آسیب ببیند یا Corrupt شود.

بااینکه این اتفاق قابل حل شدن است و بازیکن می‌تواند داده بازی‌های خود را دانلود کند، اما ممکن است داده‌های حساب کاربری شما در بازی حذف شود، مگر اینکه از آن نسخه پشتیبان داشته باشید.

قطع شدن برق ممکن است با داستان‌های مختلفی همراه باشد؛ شاید همانند روزهای فعلی تابستان که با افزایش مصرف برق روبرو هستیم، به یکباره برق یک ناحیه قطع شود و کنسول شما نیز پیش روی چشمانتان خاموش شود. این حالت در صورت غیبت شما در منزل نیز مشابه است و ممکن است مادر و پدر و یا سایر اعضای خانواده در صورت عدم آشنایی با نحوه کار کنسول تنها به کشیدن کابل برق از پریز بسنده کنند و توجهی به آسیب‌های وارد شده به نکنند

بنابر دلایل ذکر شده، بهتر است تا مسئولیت کنسول خود را تنها به خودتان واگذار کنید و آنرا در صورت عدم استفاده روشن نگذارید تا با نتایج ناراحت کننده‌ای روبرو نشوید.

حالت Rest Mode پلی استیشن ۵

پلی استیشن 5  سونی

اگر به روشن گذاشتن پلی استیشن ۵ عادت دارید و یا باید اینکار را انجام دهید، سونی حالت Rest Mode را برای نسل جدید کنسول‌های خود ارائه کرده که به لطف آن برنامه‌ها و بازی‌ها به شکل خودکار و در حالت خاموش بودن کنسول دانلود می‌شوند.

علاوه بر این، حالت Rest Mode تنها ۱.۵۰ وات برق مصرف می‌کند که نسبت به حالت خاموش پلی استیشن ۵ که ۱.۳۰ وات برق مصرف می‌کند تفاوت قابل توجهی ندارد. با فعال کردن حالت Rest Mode می‌توانید با خیال راحت به دانلود بازی‌های خود بپردازید و درصورتیکه برای چندین ساعت به آن نیازی ندارید کنسول را خاموش کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 42 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 20 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.