ایونز آیا پاکستانی‌ها هزینه عدم همراهی با متحدان عرب را می‌پردازند؟ - آی ونز

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند، گرایش دولت عمران‌خان به جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، مالزی و قطر که اردوگاه‌های مخالف سیاست‌های تنش‌آلود ریاض شناخته می‌شود، دلیل دیگری برای ناخرسندی حاکمان عرب خلیج فارس از پاکستان و اتخاذ رویکرد مقابله جویانه برای تحت فشار قرار دادن دولت عمران‌خان است.

اجلاس سران اسلامی در کوالالامپور که اواخر آذرماه سال گذشته به میزبانی «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی برگزار شد نیز اختلافات میان اسلام‌آباد و متحدان عرب را برجسته کرد، طوری که «عمران خان» اول تمایل به حضور در اجلاس کوالالامپور در کنار سایر رهبران مسلمان منطقه داشت اما ناخرسندی حاکمان عربی باعث انصراف نخست وزیر پاکستان از تصمیم خود شد. 

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند: دولت این کشور انتظار داشت تا ریاض و ابوظبی در بحث تنش‌های شبه‌قاره به ویژه موضوع کشمیر طرف اسلام‌آباد را بگیرند اما چنین اتفاقی روی نداد تا جایی که نخست وزیر پاکستان چند ماه پس از نشست اسلامی کوالالامپور دوباره سفر رسمی به مالزی انجام داد و از اینکه مجبور به عدم حضور در نشست کوالالامپور شد ابراز تاسف کرد و به طور تلویحی خطاب به متحدان عرب پاکستان گفت که اجلاس سران کوالالامپور گامی به سوی تقویت وحدت اسلامی بود نه تقسیم.

جنجال عدم صدور روادید امارات برای پاکستانی‌ها

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از توقف صدور روادید امارات برای ۱۳ کشور از جمله پاکستان به ویژه برای قشر کارگری این کشور است. موضوعی که طی دو هفته اخیر در صدر اخبار پاکستان قرار گرفته و کارشناسان دلیل تصمیم ابوظبی را فراتر از آنچه که امارات مقابله با شیوع کرونا خوانده، می‌دانند.

تارنمای اقتصادی “نیککی” ژاپن در گزارشی اقدام جدید امارات برای عدم صدور روادید برای پاکستانی‌ها را واکنش تازه ابوظبی به همسویی اسلام‌آباد با سایر کشورهای قدرتمند منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران دانست.

در این گزارش آمده است: اسلام‌آباد در اردوگاه تهران، آنکارا و کوالالامپور قرار دارد، موضوعی که به بهانه‌ای تازه برای ابوظبی برای تشدید فشار بر پاکستان تبدیل شده است.

تارنمای نیککی نوشت: امارات متحده عربی با خودداری از صدور روادید کار برای پاکستانی‌ها منبع اصلی درآمد آنان را مسدود کرد. حدود ۱.۳ میلیون کارگر از پاکستان طی پنج سال اخیر موفق به یافتن شغل در امارات شدند. تنها در ماه اکتبر ۲۰۲۰ یعنی یک ماه قبل از ممنوعیت روادید، کارگران پاکستانی ۲.۲۸ میلیارد دلار ارز به کشورشان ارسال کردند که ۵۰۴ میلیون دلار آن از امارات متحده عربی، دومین منبع بزرگ ارزآوری پاکستان بعد از عربستان سعودی بود.

تارنمای خبری ژاپن افزود: سیاست خارجی دولت پاکستان گرایش به ایران، ترکیه و مالزی دارد و همین موضوع باعث شده تا پاکستانی‌ها قیمت عدم همراهی اسلام‌آباد با سیاست‌های متحدان عرب را بپردازند.

کارشناسان تصمیم امارات متحده عربی برای توقف روادید را ادامه خصومت دیپلماتیک دولت‌های عرب خلیج فارس نسبت به پاکستان می دانند. همانطور که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ پس از اظهارات تند وزیر امور خارجه پاکستان علیه عدم همراهی متحدان عربی با مواضع اسلام‌آباد درباره مسئله کشمیر و سکوت آنان در سازمان همکاری اسلامی، باعث واکنش سعودی‌ها و تصمیم به پس گرفتن ۳ میلیارد دلار از پاکستان شد که پیش‌تر برای کمک به ثبات حساب ارزی این کشور واریز کرده بود.

سازش با صهیونیست‌ها، اهرم فشار دیگر اعراب

این روزها با برقراری روابط دیپلماتیک امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی، زمزمه‌هایی نیز از فشار حاکمان عربی بر پاکستان برای پیوستن به پروژه سازش شنیده می‌شود، هرچند دولت اسلام‌آباد هرگونه فشار عربی و یا از جانب آمریکا را رد کرده است.

اما تحلیلگران پاکستانی تقلای ریاض و ابوظبی برای پیوستن سایر کشورهای منطقه از جمله پاکستان به جمع سازشگران را تایید می‌کنند و می‌گویند: پاکستان تحت فشار اعراب در بحث به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است اما دولت عمران‌خان به مقاومت خود علیه این فشارها ادامه می‌دهد.

عمران‌خان اواسط آبانماه گذشته طی مصاحبه با شبکه پاکستانی “جی‌ان‌ان” درخصوص رویکرد اسلام‌آباد مرتبط با برقراری روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی بار دیگر بر مواضع قوی پاکستان علیه این توطئه و حمایت از آزادی سرزمین فلسطین تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان در پاسخ به این پرسش که آیا اسلام‌آباد تحت فشار کشورهای غیرمسلمان و یا برخی کشورهای مسلمان عرب (اشاره به حاکمان عربی سازشگر با تل‌آویو و برخی دیگر که روابط نزدیک با پاکستان دارند) قرار دارد؟، این موضوع را انکار نکرد و به صورت تلویحی گفت: بعضی از حرف‌ها قابل بیان نیست و باید از آن گذشت، ما با برخی از این کشورها روابط خوبی داریم و نمی‌خواهیم باعث ناراحتی آنان شویم.

وی افزود: زمانی که پاکستان روی پای خود بایستد و مستقل شود، آن وقت می‌توان به این پرسش (که چه کشورهایی پاکستان را برای عادی سازی روابط با اسرائیل تحت فشار قرار می‌دهند) پاسخ داد.

۳۱۰ ۳۱۰

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 102 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.