ایونز انواع روش‌های جراحی زانو را بشناسید - آی ونز

این روش درمانی معمولا برای بهبود مواردی از جمله آسیب دیدگی بافت‌های مفصل زانو، ترمیم ترک‌ها و شکستگی‌های زانو، تعویض مفصل زانو با پروتز، ترمیم تاندون‌ها و غضروف‌ها و حتی تشخیص و درمان بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جراحی زانو بسته به وضعیت بیمار انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

روش‌های جراحی زانو

جراحی زانو می‌تواند با استفاده از متدهای مختلفی انجام شود که بسته به شرایط بیمار، نوع مشکل زانو و توصیه پزشک تعیین می‌شود. از جمله مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به جراحی آرتروسکوپی، تعویض جزئی و کلی مفصل زانو، جراحی استئوتومی و آرترودز اشاره کرد و لازم است پیش از تصمیم‌گیری در مورد جراحی، بیمار با متخصص مربوطه مشورت کرده و اطلاعات کاملی در مورد مناسب‌ترین روش جراحی بدست آورد.

جراحی آرتروسکوپی

جراحی آرتروسکوپی زانو یک روش جراحی کم تهاجمی است که با استفاده از یک وسیله به نام آرتروسکوپ انجام می‌شود. در این روش به جای نیاز به برش‌های بزرگ در پوست و باز کردن مفصل زانو، برش‌های کوچکی به اندازه نیاز برای ورود آرتروسکوپ به مفصل ایجاد می‌کنند. آرتروسکوپی دوران بهبودی سریع‌تری نسبت به سایر روش‌های جراحی دارد و بیمار خیلی سریع به زندگی عادی خود باز می‌گردد. این روش معمولا برای تشخیص و تعمیر مشکلات مختلف مفصل زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد و مراحل انجام آن به شرح زیر است:

۱٫ ابتدا بیمار آماده شده و پوست منطقه مورد جراحی ضد عفونی می‌شود.

۲٫ برش‌های کوچکی بر روی مفصل و توسط متخصص ایجاد می‌شود.

۳٫ آرتروسکوپ وارد مفصل شده و تصاویری را به صفحه نمایش انتقال می‌دهد.

۴٫ پزشک با تماشای تصاویر، مشکلات را تشخیص داده و آن‌ها را رفع می‌کند.

۵٫ آرتروسکوپ از مفصل خارج شده و محل برش بسته می‌شود.

تعویض جزئی مفصل زانو

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو، روشی است که در آن قسمی از مفصل زانو که آسیب دیده، تعویض می‌شود. این روش همچنین با نام روش جایگزینی نیمه تعویض مفصل زانو نیز شناخته می‌شود و معمولا در مواردی که فقط یک یا چند جزء خاص از مفصل زانو تخریب شده و مابقی سالم است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مراحل انجام عمل جراحی تعویض جزئی زانو به شرح زیر است:

۱٫ آماده‌سازی بیمار پیش از انجام عمل جراحی

۲٫ ضد عفونی کردن محل مورد نظر و ایجاد برش‌هایی برای دسترسی به مفصل

۳٫ تعویض قطعه آسیب دیده و جایگزینی آن با پروتز مصنوعی در صورت لزوم

۴٫ بررسی تنظیمات مفصلی و تعویض قطعات دیگر توسط متخصص و در صورت لزوم

۵٫ بخیه کردن محل برش و پانسمان آن

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو معمولا بازتوانی و کاهش درد مفصلی را به همراه دارد و موجب بازگشت بیماران به فعالیت‌های روزمره خود می‌شود.

تعویض کامل مفصل زانو

انواع روش‌های جراحی زانو را بشناسید

جراحی تعویض مفصل زانو به صورت کامل، روشی است که در آن مفصل زانو به طور کامل تعویض می‌شود. این روش معمولا در مواردی که مفصل زانو به شدت تخریب شده و تعمیر آن امکان‌پذیر نیست، صورت می‌گیرد. هدف اصلی جراحی تعویض کامل مفصل زانو کاهش درد و مشکلات مفصلی بیمار و بازیابی حرکت او است که طبق مراحل زیر انجام می‌شود:

۱٫ آماده‌سازی بیمار و انتقال او به اتاق عمل

۲٫ بیهوش کردن بیمار در اتاق عمل و ایجاد برش‌های کوچکی که به طور دائمی مخفی می‌ماند

۳٫ دسترسی به مفصل زانو و تعویض هر دو سطح استخوانی مفصل و استفاده از پروتز مصنوعی مفصلی

۴٫ بستن برش‌ها و بخیه آن‌ها با دقت

پس از جراحی تعویض کامل مفصل زانو، بیمار به مراقبت‌های پس از جراحی ادامه داده و به تدریج به وضعیت عادی باز می‌گردد. این نوع جراحی معمولا به بیمارانی که دچار مشکلات شدید مفصلی در ناحیه مفصل زانو هستند کمک می‌کند.

جراحی استئوتومی

جراحی استئوتومی روشی است که در آن استخوان‌های مفصل زانو تغییر شکل می‌دهند تا توزیع وزن بر روی مفصل بهبود یابد. این جراحی معمولا برای بیمارانی که دچار ناهمواری‌ها یا تغییرات استخوانی در مفل زانو هستند و به دلیل این مشکلات دچار درد و ناتوانی شده‌اند، انجام می‌شود. هدف اصلی از جراحی استئوتومی زانو، بهبود توزیع وزن بر روی مفصل زانو است تا فشار وارده بر غضروف و بافت‌های مفصلی کاهش یابد. مراحل انجام این جراحی به شرح زیر است:

۱٫ مشاوره با بیمار و انجام اقدامات لازم پیش از جراحی

۲٫ انتقال بیمار به اتاق عمل و بیهوش کردن او توسط متخصص بیهوشی

۳٫ تمیز کردن محل جراحی و ایجاد یک برش در زانو به منظور دسترسی به استخوان

۴٫ تغییر شکل استخوان زانو به طور متناسب که شامل افزایش یا کاهش زاویه‌های استخوانی می‌شود

۵٫ ثابت‌سازی استخوان به منظور جلوگیری از تغییر شکل مجدد آن

۶٫ بستن محل جراحی با ایجاد بخیه

این نوع جراحی معمولا برای بهبود کیفیت زندگی بیمارانی که دچار مشکلات استخوانی و توزیع وزن نادرست در مفصل زانو هستند، انجام می‌شود و پس از آن بیمار نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد.

آرترودز

آرترودز یک جراحی مفصل است که هدف اصلی آن تثبیت یا ایجاد اتصال استخوانی در یک مفصل است. این روش معمولا در مواردی که مفصل به شدت تخریب شده است و تعویض آن امکان‌پذیر نیست، انجام می‌شود. مراحل اصلی جراحی آرترودز عبارت است از:

۱٫ باز کردن مفصل

در این مرحله پزشک با ایجاد برش‌های کوچکی در قسمت‌هایی از پوست که به طور دائمی مخفی می‌مانند، به مفصل دسترسی پیدا می‌کند.

۲٫ تثبیت مفصل

در این مرحله پزشک استخوان‌های مفصل را به یکدیگر متصل می‌کند و یا یک قطعه تثبیتی را در مفصل قرار می‌دهد که این قطعه مانند یک استخوان یکپارچه عمل کرده و حرکت مفصل را امکان‌پذیر می‌کند.

۳٫ بستن برش‌ها

در این مرحله، پزشک جراحی را تمام کرده و برش‌ها را به دقت بخیه می‌کند و روی آن پانسمانی انجام می‌دهد.

انواع روش‌های جراحی زانو را بشناسید

جراحی مینیسک زانو باید توسط متخصص انجام این کار صورت گیرد تا نتیجه مطلوبی داشته باشد. پیشنهاد ما در این بخش دکتر آقاعلیخانی است که به عنوان جراح زانو می تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت شما بکند.

لینک معرفی دکتر آقاعلیخانی: https://draghaalikhani.com/about-us

آدرس: تهران، منطقه ۱، خیابان مقدس اردبیلی، پلاک ۹۸

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۶۶۶۲۹۲ – ۰۹۰۳۷۱۰۹۱۵۴

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 53 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.