ایونز بانک جهانی: رشد منفی برابر اقتصادهای ایران و آمریکا در سال ۲۰۲۰ - آی ونز

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های دورنمای اقتصادی جهان متوسط رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ را منفی ۴٫۳ دنیا برآورد و پیش بینی کرد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ به رونق بازگردد و رشد ۴ درصدی را در این سال تجربه کند.

رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲٫۳ درصد اعلام شده بود. شیوع ویروس کرونا ضربه سختی به اقتصاد جهان زده و باعث افت شدید فعالیت های اقتصادی و تجاری در جهان طی سال ۲۰۲۰ شد.

پیش بینی بانک جهانی از رشد ۴ درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ با فرض مهار ویروس کرونا و گسترش تزریق واکسن این ویروس تهیه شده است.

به گزارش تسنیم، اگرچه تحریم های غیرانسانی آمریکا و پیروی خودخواهانه کشورهای جهان از این تحریم ها به عنوان یک عامل مهم، باعث رشد اقتصادی منفی در ایران طی سال ۲۰۲۰ شده است اما شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورهای دیگر جهان را نیز در رکود فرو برده است.

آمریکا که بانی تحریم ها علیه ایران بوده است با رشد منفی ۳٫۶ درصدی اقتصاد خود در سال ۲۰۲۰ مواجه شده است این در حالی است که اقتصاد ایران با فاصله اندک رشد منفی ۳٫۷ درصدی را در این سال تجربه کرده است.

رشد مفنی ۳٫۶ درصدی اقتصاد آمریکا که در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است حداقل طی ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته است. بررسی آمارهای بانک جهانی از سال ۱۹۷۱ به این سو نشان می دهد این رشد منفی طی این دوره ۵۰ ساله بی سابقه بوده است.

اقتصاد منطقه یورو نیز از آسیب های کرونا در امان نمانده و بیش از دو برابر اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ کوچک شده است. بانک جهانی رشد منفی ۷٫۴ درصدی را برای اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۰ برآورد کرده است.

عربستان سعودی رشد منفی بیشتری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۰ را تجربه کرده است. رشد اقتصادی عربستان در این سال منفی ۵٫۴ درصد اعلام شده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی در میان اقتصادهای بزرگ، چین با رشد ۲ درصدی روبرو شده است. رشد اقتصادی ژاپن نیز منفی ۵٫۳ درصد، روسیه منفی ۴ درصد و هند منفی ۹٫۶ درصد برآورد شده است.

بانک جهانی پیش بینی کرده است اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ وارد رونق شود و رشد ۱٫۵ درصدی را در این سال به خود ببیند.

۲۲۳۲۲۷

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 54 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.