ایونز بیانیه هیأت داوران چهارمین جشنواره استانی تئاتر منطقه آزاد اروند - آی ونز

به گزارش خبرآنلاین از اروند، متن بیانیه هیأت داوران چهارمین جشنواره استانی تئاتر منطقه آزاد اروند که متشکل از عبدالرضا سواعدی، عادل کروشاوی و مهدی درویش می شود، به شرح ذیل است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

هیچ تفکری تا زمانی که با هنر آمیخته نشود در تاریخ ماندگار نخواهد بود.

مقام معظم رهبری

با سلام خدمت همه دوستان، هنرمندان پیشکسوت، برگزار کنندگان چهارمین جشنواره استانی منطقه آزاد اروند و هنرمندان حاضر در این جشنواره. آبادان و خرمشهر در این ۳ روز شاهد برگزاری همایشی بود که در ایام همه گیری بیماری منحوسی به نام کرونا فعالیت های هنرمندان عرصه های مختلف هنری بسیار محدود و در مواردی کاملا متوقف شده بود، هنرمندان تئاتر آبادان و خرمشهر با تمام قدرت در جهت روشن ماندن چراغ تئاتر اروند تلاش کرده و آثار این عزیزان را به تماشا نشستند و افسوس و صد افسوس که امسال مخاطب آشنای این محصول فرهنگی در سالن حضور نداشت و این آثار از طریق فضای مجازی به نظر علاقه مندان این هنر انسانی رسید.

امیدوار هستیم در سال آینده شاهد برقراری وضعیت عادی در کشورمان و دور شدن این بیماری مهلک قرن بوده و بار دیگر مردم عزیز مان با قدوم مبارک خویش سالن های نمایش را آذین ببندند.

باری هیأت داوران چهارمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند طی ۲ روز آثار نمایش دوستان عزیز را به تماشا نشسته و نتایج داوری این جشنواره را رقم زدند در اینجا بر خود واجب می دانیم در مورد آثار  به نکاتی چند بپردازیم.

  • همگان می دانیم نمایش نامه عنصر اصلی تولید یک نمایش است و نمایشنامه های ضعیف و فاقد اصول نگارشی در این زمینه نمی توانند در تولید یک اثر فاخر نقش تعیین کننده ای ایفا کنند، صرفه نظر از انتخاب چند متن در این جشنواره باید اذعان داشت متون نمایشی حاضر در این جشنواره انتظارات را برآورده نکرده و متأسفانه شاهد شتابزدگی و عدم توجه کافی نمایشنامه نویسان عزیز بودیم. یادمان نرود که درام حاصل رویکردی منطبق بر منطق، تقابل و انگیزه های مختلف و متنوع انسان ها در روی صحنه است.
  • کارگردانی: در باب کارگردانی به استحضار عزیزان می رساند که کارگردان بعنوان صاحب اثر نقشی مهم و تأثیر گذار در انتخاب متن نمایش داشته و نباید برای تولید نمایش تعجیل نموده دست به کارگردانی اثری بزند که از فهوا و درونیات آن اطلاعات محدود داشته و در کارگردانی آن دچار مشکل و عدم توانایی بشود. آنالیز کردن متن و تحلیل قصه و شخصیت ها از وظایف یک کارگردان موفق است عدم درک صحیح و اصولی از متن نمایش توسط کارگردان، عوامل و ازجمله بازیگر را خسته کرده و باعث عدم توانایی و هدایت آنها می شود.
  • طراحی صحنه یک تخصص است، عدم آگاهی صاحب اثر با بعد، حجم و هندسه اصلی صحنه طراحی را دچار مشکل و ضعف می کند و نهایتا ایجاد حجم کاذب بر روی صحنه از قبیل دکورهای سنگین و بی نظمی که هیچ کمکی به نمایش نمی کند را منجر خواهد شد. برخی ساخت دکور و نصب آن را طراحی صحنه قلمداد می کنند حال آنکه ساخت و نصب آکسسوار زیر مجموعه طراحی صحنه و اجرای آن می باشد.
  • بازیگری: در طول جشنواره و دیدن آثار نمایش، بازی های قابل قبول و خوبی دیده شد اما در نمایش هایی نیز ضعف عمده در هدایت بازیگر مشهود بود. لهجه غلیظ، تنفس غلط و بدن های غیر آماده از نقاط ضعف این دوره از جشنواره بود. به هنرجویان جوان تر بازیگری توصیه می گردد برای حضور در صحنه تعجیل نکرده و به حضور گرم خود در کارگاه ها و جلسات آموزشی ادامه دهند و آموختن را جدی بگیرند. و از عزیزان مسئول در انجمن های نمایش اروند نیز می خواهیم در این رابطه بذل توجه را داشته باشند.

در پایان از عزیزان برگزار کننده چهارمین جشنواره استانی تئاتر منطقه آزاد اروند تشکر و قدردانی نموده چراکه که اگر نبود همت این عزیزان، این رویکرد هنری شکل نمی گرفت.

آرزوی ما توفیق و موفقیت همه هنرمندان تئاتر است. هیأت داوران چهارمین جشنواره استانی تئاتر منطقه آزاد اروند

عبدالرضا سواعدی، عادل کروشاوی، مهدی درویش

۴۶

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 100 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.