ایونز زلزله نمی داند، دستگاه می کارد - آی ونز

بدور از هر مقصودی (۳۳ سال سوابق مکتوب علمی کاملا بی طرف در سیاست های جناحی- اما رک) بدلیل دانش اندکم درباره زلزله و آسیب پذیری شهر تهران در برابر زلزله، بارها بدون هر انگیزه‌ای بجز حفظ جان مردمم، نوشته‌ام، تمامی افرادی که در گذشته در امور زلزله به اصطلاح مسئول و فعال بوده‌اند باید تغییر کنند ! دلیلش هم روشن است، امروز همانجایی هستیم که ۳۰ سال پیش بوده‌ایم و بدتر !

چند روز پیش در یک مصاحبه تلویزیونی در یک برنامه در خصوص آسیب پذیری و زلزله با حضور دادستان محترم تهران و یکی از اساتید در حین بیانات کلی و همیشگی ناگهان به موضوع هشدار سریع و نصب شتاب نگارها در سطح شهر تهران توجه شد و عملا تمامی کاستی های شهر در رابطه با زلزله که ۹۹/۹ ٪ آن تا به امروز ابتر مانده است فقط در گرو این شتابنگار ها فرض و برنامه تمام شد. تصور و برداشت تماشا کننده های برنامه هم با جمع بندی مجری این شد که، ما اگر صدها دستگاه ثبت زلزله داشته باشیم مشکل زلزله وحشتناک و مرگبار تهران تمام و حل است ؟

امروز هم رییس سازمان مدیریت بحران تهران که هیچ تخصصی در زلزله ندارد به ضرس قاطع با استفاده از همین برنامه تلویزیونی ناقص ! تمرکز موضوع و بی برنامگی های واحد خود را در رابطه با زلزله تهران بگردن نصب دستگاه انداخت و با بیان اینکه ما امروز دستگاه کاشتیم سعی در پوشش ترک فعل های شهرداری داشت، بشرح ذیل:

نصب اولین لرزه‌نگار در عمق ۱۰۰ متری
رئیس سازمان مدیریت بحران تهران:
– در حال نصب اولین لرزه نگار در عمق ۱۰۰ متری در پارک نهج‌البلاغه هستیم.
– ۲۴ شتاب‌نگار ظرف ماه‌های آینده نصب و به بهره‌برداری می‌رسد.
– آمادگی در برابر زلزله فقط مربوط به شهرداری نیست.
– بسته به اینکه کانون زلزله داخل یا خارج از تهران باشد آسیب سازه‌ای متفاوت است./ایسنا

آقای رییس، فرض کنید هر واحد ساختمانی در کل کشور یک دستگاه ثبت کننده زلزله است، و تمام نرم افزارها و سنسورها و سیستم مخابراتی و … که در هیچ جای دنیا فعلا فعال نیست و به تصور من تا ٣٠ اینده هم حداقل نخواهد بود استثنا در تهران بر خط باشد (کامیون از کنار سنسور رد نشود الارم غلط ندهد و کشور ناگهان فلج نشود!!!!) ! خب که چی ؟

چند ثانیه قبل هم بدانید البته چون شما می گویید ! هنوز در دنیا کسی نمی تواند بداند !؟ شریانهای حیاتی هم فرض کنیم قطع شدند آیا مشکل تخریب تهران، اجساد، بیماری ها، عدم تردد، بزهکاری ها، امنیت، نبود درمان، و … حل خواهد شد ! آقای محترم، مشکل شبکه نیست، با همین ها هم که داریم دنیا را را می شود پاسخگو بود،مشکل این است که افرادی که درراس امور زلزله هستند بدلیل نداشتن ابتدایی ترین دانش،ناچارند هر روز حرف یک نفر را گوش داده و پول تخصیص یافته به امر مدیریت زلزله را صرف خرید سنسور یا ترسیم نقاشی های کودکانه چند سال پیش نمایند، و فقط در تهران۱۴ میلیون نفر را در تهدید مرگ قرار دهند. یک روز بگویند، بروید چادر برای زمان زلزله تهیه کنید،یک روز بگویند ٣٠٠٠سال زلزله در تهران نداشته ایم، نگران نباشید، روز دیگر بگویند گازکش بزارید و امروز بگویندمدیریت زلزله فقط کارشهرداری نیست و خلاصه هر روز یک ملودی جدید ! مشکل اصلی این است نه کم داشتن دستگاه؟

زلزله نمی داند، دستگاه می کارد

آقای شهردار، شورای شهر و … همیشه در بُعد xy درباره زلزله تهران حرف زدید حالا در بُعد xyz نگاه کنید، چند نفر زنده خواهند ماند! برای زلزله این شهر چه کرده اید!؟

همواره دعا گوی شهر و مردمم بوده‌ام ولی کم کم با افکار غیر منطقی، توهمی و غیر علمی شهرداری شهرم، بیشتر از همیشه نگران آنم، والسلام

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، مهندسی زلزله و مدیریت بحران

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 33 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 10 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.