ایونز مرگ کهن مرد دیپلماسی سوریه - آی ونز

ولید المعلم وابسته به یکی از اصیل ترین و ریشه دارترین خانواده های سنی مذهب منطقه تاریخی” القیمریه ” دمشق بود که اکثر اعضاء این خانواده در طول یکصد سال گذشته نقش تاثیر گذاری در مسائل داخلی و خارجی سوریه ایفا کردند. وزیر خارجه فقید سوریه که بیش از ۵۰ سال در وزارت خارجه این کشور خدمت کرد در طول بحران ۹ ساله سوریه مقتدرانه از مواضع دولت بشار اسد در کنفرانس های بین المللی دفاع کرد. وی درسال ۲۰۱۴ دریک کنفرانس بین المللی که با حضور وزرای خارجه کشورهای مختلف از جمله  جان کری وزیر خارجه آمریکا تشکیل شد، به شدت سیاست های مداخله جویانه آمریکا در منطقه را مورد انتقاد قرار داد.

در سال ۲۰۱۲ و یکسال پس از آغاز بحران سوریه، یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ولید المعلم مبلغ ۱۰۰ ملیون دلار و حق پناهندگی در هر کشوری که بخواهد، پیشنهاد کرد اما او قاطعانه این پیشنهاد اغوا کننده را رد کرد.

ریاض حجاب نخست وزیر سابق سوریه متاسفانه فریب این پیشنهادها را خورد و با فرار از سوریه به عربستان پناهنده شد و کارنامه سیاهی از خیانت به کشور خود نزد افکار عمومی سوریه باقی گذاشت.
اما ولید المعلم ۳ دستور کار مهم را در سیاست خارجی خود در طول ۱۴ سال گذشته قرار داد. وفاداری به دولت بشار اسد، حفظ روابط با تهران و تقویت محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و رژیم های مرتجع عرب مهمترین محورهای تعریف شده ولید المعلم در دستگاه دیپلماسی سوریه بود.

از دیگر سیاست های ولید المعلم در طول ۱۴ سال گذشته تعیین عدنان محمود یکی از شخصیت های نزدیک به بشار اسد به عنوان سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران بود. عدنان محمود پست های حساسی از جمله مدیر عاملی خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، وزیر اطلاع رسانی و سفیر سوریه در اتحادیه عرب را بر عهده داشت.

 اما وی به در خواست ولید المعلم پست وزارتی را ترک و به عنوان سفیر سوریه به تهران اعزام شد. ولید المعلم سالها به عنوان رئیس دفتر وزیر خارجه در دوره وزارت فاروق الشرع وزیر خارجه سابق ،سفیر سوریه در واشنگتن و معاون وزیر خارجه خدمت کرد و همواره دفاع از محور مقاومت را بخشی از ماموریت های خود می دانست. شماری از دولتمردان سوریه در طول بحران ۹ ساله این کشور از نظام سوریه جدا و به دامان دشمنان ملت سوریه پناه بردند اما ولید المعلم پایدار و استوار در کنار ملت خود تا لحظه مرگ باقی ماند.

عناصر تروریستی در طول سالهای اخیر بارها اور تهدید به مرگ کرده بودند و از چندین انفجار جان سالم به در برد و هرگز صحنه مبارزاتی سوریه را ترک نکرد.

۳۱۰۳۱۱

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 54 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.