ایونز نقش مجلس در افزایش مشارکت انتخاباتی - آی ونز

هر چند که به باور من مجلس به آن معنا نمی‌تواند نقش چندانی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات داشته باشد، اما در مجموع برخی اقدامات افراط گرایانه و احساسی که تا کنون شاهدش بوده‌ایم، به نوعی باعث نگرانی بیشتر مردم می‌شود و از سویی باعث افزایش سطح مشارکت مردم به دلیل نگرانی از تفکرات تند و احساسی می‌شود.بنابراین از این منظر عملکرد نمایندگان مجلس می‌تواند در میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر گذار باشد. نفقه شان زن مهمه…تمکن مالی مهم نیست…این خانم در تمکین من نبوده من پرداخت میکنه  نفقه 

حال اما به نظر نمی‌رسد که مولفه‌های دیگر آن‌هم در شرایط کنونی و با توجه به واقعیات جامعه از سوی مجلس بتواند در افزایش مشارکت مردم در انتخابات تاثیر گذار باشد.

البته یک سری اقداماتی هم از طرف مجلس دارد صورت می‌گیرد که می‌تواند در میزان مشارکت نقش داشته باشند. مانند طرحی که برای انتخابات ریاست جمهوری در نظر دارند اما نکته حائز اهمیت آن است که اگر این طرح تبدیل به قانون شود، می‌تواند تاثیرات منفی را در جهت کاهش مشارکت مردم داشته باشد نه در جهت افزایش مشارکت. اگر چه فعلا یک سری اصلاحاتی در این طرح صورت گرفته و یک سری از شروط حذف شده‌اند اما اگر شرایط محدود کننده‌ای که در این طرح مورد توجه است به تصویب برسد، قطعا در کاهش مشارکت مردم تاثیرش را می‌گذارد.

 بی شک هر چه شرایط محدودتری در نظر گرفته شود که با چارچوب‌های دموکراتیک سازگاری نداشته باشد، نا امیدی و بی‌انگیزگی مردم را برای تغییر سرنوشت سیاسی کشور به دنبال دارد. در مجموع باید گفت که تصویب این طرح باعث کاهش مشارکت می‌شود.

از سوی دیگر اگر بحث تندروی‌ها در آستانه انتخابات افزایش پیدا کند، یقینا تاثیرات خاص خود را به شکل مثبت و منفی بر روی میزان مشارکت می‌گذارد. بدان معنا که تندروی‌های افراطی و حرکات احساسی باعث افزایش میزان مشارکت مردم آن هم به دلیل نگرانی از آینده، می‌شود. با این تفاسیر اقدامات مجلسی‌ها می‌تواند بر سطح مشارکت انتخابات تاثیر گذار باشد.

*نماینده سابق مجلس و عضو حزب اعتمادملی

۲۷۲۷

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 35 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.