ایونز ویروس کرونا قلب صنعت گردشگری را آلوده کرد - آی ونز

اما با بروز بیماری همه گیر کرونا در جهان، می توان گفت که پس از جنگ جهانی دوم، این بیماری بزرگترین بحرانی است که به وجود آمده و همه پیش بینی هایی که برای سال ۲۰۲۰ شده بود را از بین برده و در مقابل بیشترین آسیب و زیان را به صنعت گردشگری وارد کرده است. این آسیب ها نیز به مراتب بسیار بیشتر از زیان بیماری سارس که در سال ۲۰۰۳ پدید آمد، می باشد.

در جدیدترین گزارش منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری، در سراسر جهان میزان سفرهای بین المللی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

سازمان گردشگری نیز با توجه به محدودیت های اعمال شده در جهان براساس آخرین آماری که پیش بینی کرده است، بیان کرد: تاکنون این صنعت در این دوران خسارتی ۲۹۰ تا ۴۴۰ میلیاردی متضرر شده به طوری که این بحران در صنعت گردشگری تاکنون بی سابقه بوده است.

شیوع ویروس کرونا و بحران در صنعت گردشگری اروپا

بر اساس آمار بدست آمده، صنعت گردشگری در اروپا به طور کلی ۱۰ درصد از اقتصاد این قاره را به خود اختصاص می داده است که اکنون با شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده، این صنعت در این قاره صدمه ای جبران ناپذیر و بی سابقه ای را متحمل شده است. به طوری که شمار گردشگرانی که در سال های پیش از پدید آمدن این ویروس به کشور های فرانسه، ایتالیا و اسپانیا سفر می کردند، بسیار کاهش پیدا کرده است.

طبق آمار، کشور فرانسه در سال ۲۰۱۹ میزبان بیش از ۷۹ میلیون گردشگر از سراسر جهان بوده است که این رقم در ابتدای شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۵/۵ درصدی روبه رو بوده است. همچنین شمار گردشگران در کشور ایتالیا در دوماه اول شیوع ویروس کرونا، حدود ۱٫۵ میلیون نفر نسبت به سال ۲۰۱۹ کمتر بوده و در اسپانیا نیز شمار گردشگران و مسافران در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰ درصد کمتر از گردشگران در سال ۲۰۱۹ بوده است. 

شیوع ویروس کرونا و بحران در صنعت گردشگری آسیا

یکی از بزرگترین منبع های درآمد در آسیا، گردشگری و توریسم می باشد که شیوع ویروس کرونا و محدودیت هایی که اعمال شده است، اقتصاد این قاره را بیش از دیگر نقاط جهان با بحران رو به رو کرده است. شیوع ویروس کرونا نیز باعث شده است که شمار گردشگران خارجی این قاره، ۷۲ درصد کاهش پیدا کند و خسارتی ۱۱۵ میلیاردی به صنعت گردشگری آسیا وارد شود. همچنین براساس آمار های نشان داده شده، باعث شده است که صنعت گردشگری در آسیا، با کاهش ۹ الی ۱۲ درصدی در میزبانی از گردشگران خارجی، عنوان آسیب دیده ترین منطقه جهان را از آن خود کند. از سویی دیگر شیوع این ویروس موجب ازبین رفتن بیش از ۶۳ میلیون شغل نیز شده است.

و اما تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری ایران

صنعت گردشگری ایران و پیرو آن رزرو هتل های ایران هم مانند دیگر کشورها در این روزها در بدترین شرایط قرار دارد. با ورود ویروس کرونا و افزایش شمار افرادی که به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند، باعث شده تا صنعت گردشگری در این کشور با آسیب روبه رو شود. این بحران نیز باعث شده است که بیشتر پرواز ها لغوشده و تعداد زیادی از هتل ها خالی بماند. همچنین تعطیلی مکان های گردشگری موجب شده تا ضربه سختی بر صنعت گردشگری کشور ایران وارد شود.

در ایران نیز در سال ۲۰۱۹ شمار مسافران و گردشگرانی که به این کشور سفر کردند، با رشد بسیار زیادی همراه بوده است که پیش بینی شده است با شروع سال ۲۰۲۰ این روند با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. اما با شیوع ویروس کرونا علاوه بر اینکه شمار گردشگران افزایش پیدا نکرد، ۹۰ درصد نیز نسبت به سال گذشته با کاهش رو به رو شده است. صنعت گردشگری در همه ی شهرهای ایران در دوران کرونا خسارت های جبران ناپذیر زیادی را به بار آورده است که بیشترین برآورد خسارت به خراسان رضوی با ۱۸۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال و کمترین برآورد خسارت هم به استان خوزستان با ۲۴۲ میلیارد ریال تعلق یافته است.

مشهد قلب زخمی صنعت گردشگری ایران

یکی از مهم ترین بخش هایی که در شهر مشهد به سرعت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است، صنعت گردشگری می باشد. مشهد نیز به دلیل بارگاه مطهر امام رضا(ع) در طی یک سال میزبان حدود سی میلیون زائر و گردشگر از سراسر جهان بوده است که شیوع کرونا نیز باعث شده است که از این تعداد بسیار کم شده و خسارت های بسیار زیادی به این صنعت وارد شود.

شهر مشهد در سال ۱۳۹۸ با ۳۰ میلیون گردشگر ایرانی و دو میلیون گردشگر خارجی در طی یک سال درآمدی حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد ریال داشته است که این رقم در سال ۱۳۹۹ ، ۸۰ درصد کاهش داشته است. شیوع ویروس کرونا ضربات جبران ناپذیری به گردشگری این شهر وارد کرده است.

یکی از بخش های آسیب دیده از کرونا، صنعت هتلداری می باشد. هتلداران معتقدند: با کاهش پرواز های داخلی و توقف پرواز های خارجی، هیچ مسافری برای پذیرش وجود ندارد و کارفرمایان بیشتر از ۶ ماه نمی توانند بدون درآمد به پرسنل حقوق بدهند. به همین دلیل رزرو هتل در مشهد با تعداد ۲۵۰ هتل، بیش از ۴۰۰ هتل آپارتمان و تعداد زیادی مهمانسرا تعطیل شده بیش از ۱۵ هزار نیرو در این صنعت بیکار شده اند که این خود ضرر و زیان زیادی به صنعت هتلداری هم وارد کرده است.

سخن آخر

ویروس کرونا، ویروسی همه گیر است که به طور ناگهانی در جهان پراکنده و تاثیرات منفی پیش بینی نشده ای را بر روی زندگی صدها میلیون نفر گذاشته است. ترس مبتلا شدن و از دست دادن عزیزانمان آرامش و خیال را از ما گرفته است. برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس روش های مختلفی ابلاغ شده است. به همین دلیل کشورهای زیادی در تلاش کشف واکسن برای مهار این ویروس هستند. محققان کشور عزیزمان هم از ابتدای شیوع ویروس کرونا تلاش بی وقفه ای را برای تولید واکسن آن داشته اند. شرکت های معتبر دارویی دنیا از جمله مدرنا و فایزر به موفقیت های چشم گیری در کشف واکسن دست یافته اند. از آن جایی که صنعت گردشگری در این دوران بدترین روز های خود را تجربه کرده است، اما بعد از مهار کرونا نقش کلیدی برای رشد اقتصاد کشورهای کرونازده را خواهد داشت. به همین دلیل فعالان موجود در این صنعت باید جهت جبران خسارت های وارد شده، راهکارهایی را بیندیشند که بتواند این صنعت را به سرعت به روزهای آرمانی خود برگرداند.

۲۱۲۱

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 99 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.