ایونز چرا می‌گوییم حملات یمن به سعودی مشروع است؟ - آی ونز

حملات سنگین نظامی و بمباران‌های مناطق مسکونی، تلفات جانی برای غیر نظامیان، به ویژه زنان، کودکان و سالخوردگان و همچنین تخریب زیرساخت‌های شهری مانند آب و برق و بیمارستان‌ها را در پی داشته است. واضح است که چون این اقدامات جان مردم بی‌گناه و غیر نظامی یمن را هدف قرار داده است، در نتیجه از مصادیق نقض صریح تعهدات در خصوص رعایت ممنوعیت‌های به رسمیت شناخته شده در حقوق بین‌الملل بشر دوستانه، به ویژه در انتخاب روش‌ها و ابزارهای نبرد است.
علی‌رغم این نقض آشکار از حقوق بین‌المل، حملات متقابل انصارالله؛ که متشکل از نیروهای خودجوش مردمی یمن است، به تأسیسات محدودی در ریاض، سعودی‌ها را به تکاپو برای انجام یک سری تحرکات در مجامع بین‌المللی و به ویژه شورای امنیت سازمان ملل واداشته است. عربستان در واکنش به دفاع مشروع یمنی‌ها، با مظلوم‌نمایی از جامعه بین‌الملل یاری می‌جوید و برای شورای امنیت سازمان ملل پشت سر هم نامه ارسال می‌کند تا حملات پهپادها و موشک‌های بالستیک یمنی را محکوم کنند. با این هدف که رضایت سایر کشورهای جهان در ادامه تجاوزکاری‌های خود به یمن را جلب نمایند. در حالی رژیم متجاوز سعودی بر حق خود در دفاع از سرزمینش تاکید می‌کند، که به طور آشکاری حقوق یمنی‌ها در دفاع از سرزمینشان را به فراموشی سپرده است. به صورت طبیعی هنگامی که سعودی‌ها زیرساخت‌های کشور یمن و همچنین رزمندگان انصارالله را مورد هدف قرار می‌دهند، این حق برای انصارالله هم در چارچوب دفاع مشروع محرز است تا بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل و نیز حسب عرف بین‌المللی پذیرفته شده در قالب دفاع مشروع  و قانونی، هدف‌هایی را در خاک عربستان مورد حمله قرار دهند و از مردم خود در برابر جنایات ائتلاف متجاوز عربستان دفاع کنند. این یک قاعده و عرف جنگی است که در طول تاریخ همواره بر منازعات بین‌المللی حاکم بوده است.
بنابراین این سیاه‌نمایی‌های عربستان در مجامع بین‌المللی نمی‌تواند تغییری در ماجرا ایجاد کند چرا که مظلومیت مردم یمن و انصارالله که این مردم را نمایندگی می‌کنند، برای همگان واضح و مبرهن است، بنابراین در وضعیت جنگی حق انصارالله است که از هرگونه امکانی برای مقابله با وحشی‌گری های رژیم آل‌سعود استفاده کند. گرچه ریاض با هزینه‌کرد دلارهای نفتی خود در مراکز بین‌المللی نفوذ دارند و می‌توانند نظر و رأی آنها را به سمت خود و علیه انصارالله جلب کنند، اما باز هم این موضوع نشان داده آنچه که در میدان و در سرزمین درگیری اتفاق می‌افتد، چندان تاثیری از اقدامات هدفمند سعودی‌ها در محافل بین‌المللی به جا نمی‌گذارد. رژیم سعودی با وجود درخواست و توسل به مجامع جهانی برای محکوم کردن یمن و تلاش برای قربانی جلوه دادن خود، نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد که یک متجاوز است و علیه ملت یمن طغیان کرده است.
علی‌رغم حق ذاتی دفاع متقابل یمن بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، آن‌ها همواره سعی کرده‌اند تا با پایبندی به اصول بشر دوستانه و احترام به حقوق گروه‌های مورد حمایت قوانین بشر دوستانه، در چارچوب بازدارندگی و دفاع متقابل، هیچ غیر نظامی و زن و کودک عربستانی هدف قرار نگیرد. این درحالی است که در حملات مخرب ائتلاف متجاوز عربستان که مصداق بارزی از نسل‌کشی است، تا کنون بیش از ۷۰۰۰ کودک یمنی هدف حملات مستقیم و ۸۵۰۰۰ کودک زیر ۵ سال هدف حملات غیر مستقیم سعودی‌ها از طریق محاصره، عدم امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه‌ به افراد غیر نظامی، سوء تغذیه و… قرار گرفتند و جان خود را از دست داده‌اند.

سعودی‌ها در حالی بر ادامه این حملات اصرار دارند که به باور بسیاری از متخصصین عرصه حقوق بین‌الملل، عربستان را باید به عنوان یک کشور متجاوز در نظر گرفت. با وجود اینکه ریاض ادعا دارد که به درخواست رئیس جمهوری و دولت قانونی یمن دست به حمله زده است، اما در حقیقت تجاوز به یمن به درخواست و دعوت یک رئیس جمهور مستعفی انجام گرفته است، فردی که با حرکت انقلابی و مردمی یمنی¬ها از قدرت کناره رفته و در شرایطی که هیچ مسئولیتی نداشته از مقامات ریاض درخواست کمک نظامی کرده است. منصور هادی در حالی این درخواست را مطرح کرده که خود به واسطه انقلاب و خیزش مردمی از کار برکنار شده بود و مشروعیت قانونی ندارد. واضح است که رفتار تجاوزکارانه سعودی‌ها بیش از آن که از منظر حقوقی مورد توجه باشد، براساس منافع سیاسی انجام شده است. زیرا آنها از دهه‌ها قبل یمن را حیاط خلوت خود دانسته و با به کارگیری دولت‌های دست نشانده در جهت تامین منافع خود حرکت کرده‌اند. بنابراین عملکرد دولت عربستان هیچ توجیه منطقی حقوقی ندارد و در حقوق بین‌الملل کاملاً یک تجاوز آشکار نظامی محسوب می شود. از این رو لازم است که جامعه جهانی با استناد به حقوق بین‌الملل با عربستان به عنوان یک دولت متجاوز برخورد کرده و مقامات ریاض را مورد بازخواست قرار دهند.
در پایان جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم اینکه تاکنون ورودی در جنگ تحمیلی غیر مشروع عربستان علیه ملت مظلوم یمن نداشته است، اما این اقدام تجاوزکارانه عربستان به یمن را گامی خطرناک و مغایر با مسئولیت‌های بین‌المللی در احترام به حاکمیت ملی کشورها دانسته و بنا بر اصول قانون اساسی خود در حمایت از ملت‌های مظلوم جهان، از جامعه جهانی می‌خواهد که این اقدام تجاوزکارانه عربستان به یمن را که به شدت درگیر بحران داخلی و مقابله با تروریسم می‌باشد، مورد نکوهش و بازخواست قرار داده و ضمن درخواست توقف فوری حملات هوایی علیه کشور و مردم یمن، ادامه محاصره و اقدامات جنگی ائتلاف آمریکایی- انگلیسی- سعودی و متحدانش در بمباران غیرنظامیان یمنی را به شدت محکوم کنند.

*کارشناس روابط بین الملل

۳۱۰ ۳۱۰

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 52 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 19 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.