ایونز ۱۶۰۰جلد کتاب ارزشمند در کتابخانه علامه رفیعی قزوین نگهداری می‌شود - آی ونز

به گزارش خبرگزاری آی ونز از قزوین؛ رضا محمودپور، کارشناس نسخ خطی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن حضور در کتابخانه عمومی علامه رفیعی قزوین از بخش تخصصی نسخ خطی کتابخانه بازدید و با کتابدار ویژه این بخش دیدار و گفت‌وگو کرد.

فریبا حاجی فتحعلی، کتابدار ویژه نسخ خطی کتابخانه عمومی علامه رفیعی قزوین در این دیدار اظهارکرد: این بخش دارای ۶۴۵نسخه خطی، ۷۹۵ کتاب چاپ سنگی و ۱۶۵جلد کتاب چاپ سربی و در مجموع هزار و ششصد و پنج نسخه کتاب ارزشمند است که قدیمی‌ترین نسخ‌های خطی موجود در این بخش منطق‌الطیر عطار متعلق به سال ۹۵۰ه.ق.، المقاصد فی شرح القواعد متعلق به سال ۹۶۴ه ق. و غررالحکم و دررالحکم متعلق به سال ۹۶۸ه.ق. هستند.

او افزود: همچنین در بین کتاب‌های چاپ سنگی نیز نسخه‌های ارزشمندی وجود دارد که به دلایل گوناگون همچون منحصر به فرد بودن و قدمت داشتن از ارزش بسیاری برخوردار هستند.

حاجی فتحعلی ضمن اشاره به اهدای کتب ارزشمند خطی و سنگی توسط خانواده‌های قدیمی شهر قزوین به کتابخانه، گفت: بیشتر کتاب‌های موجود در این بخش از کتابخانه شخصی علامه لامع قزوینی هستند که پس از وفات ایشان توسط فرزندان علامه به کتابخانه اهدا شدند و همچنین فرزندان علامه رفیعی قزوینی نیز کتبی ارزشمند از ایشان به کتابخانه اهدا کردند.

این مسئول یادآور شد: در بخش نسخ خطی کتابخانه عمومی علامه رفیعی قزوین حفاظت و نگهداری از منابع خطی و چاپ سنگی براساس آخرین استاندارهای موجود انجام می‌شود و برای بهسازی این فضا نیز توسط اداره کل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

رضا محمودپور کارشناس نسخ خطی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز پس از بازدید از این بخش با اشاره به اهمیت نسخه‌های خطی گفت: نسخه‌های خطی گنجینه‌ای ارزشمند و بیانگر هویت و اقتدار ملی هستند و این آثار بهترین و ارزنده‌ترین نماینده میراث باستانی و تمدن قومی و نیز بارزترین نشانه طرز فکر مردم هر مملکت و دیار محسوب می‌شود.

وی ضمن ابراز رضایت از وضعیت بخش نسخ خطی کتابخانه عمومی علامه رفیعی قزوین اظهار داشت: حفاظت و مرمت و فهرست نگاری که از مهم ترین فعالیت های کتابخانه و موسسات خطی است شرایطی دارد که بدون رعایت آن ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به این گنجینه وارد شود، این شرایط در درجه اول به روحیه، علاقمندی، توانایی و پشتکار و خصایص فردی کارشناس این بخش برمی گردد که خوشبختانه در استان قزوین اقدامات انجام شده در بخش نسخ خطی از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

محمودپور در پایان گفت: کتب خطی ارزش های فراوان تاریخی ، علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی دارند، تحقیق و بررسی و تصحیح این آثار ما را به دنیای گذشتگان وارد می کند و با توجه به اینکه علم و دانش و انتقال آن برای همه جوامع مهم است توجه به ابزار نگهداری آن هم اهمیت پیدا می کند نسخ خطی حامل دانش پیشینیان به نسلهای بعدی است و برای حفظ آن به همکاری و بسیجی جمعی نیاز است.

۴۶

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 134 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها